Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?
1. Voldoende betaalbare parkeerruimte voor bewoners, bezoekers en werknemers tegen aanvaardbare kosten
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument | |||
1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers | |||
1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk) | |||
1.4 - Voldoende stallingmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers, ov-haltes en ruimtelijke ontwikkelingen |
Activiteiten (wat wilden we ervoor doen?) | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument | |
1.1.1 - Uitbreiden en bijsturen parkeerregulering op basis van resultaten parkeermonitoring en klachten van bewoners en ondernemers en op basis van nieuwe ontwikkelingen (o.a. regelgeving en ICT) | Aan de hand van een ontvangen bewonerspetitie is er een verzoek ingediend om de blauwe zone in Diemen Noord uit te breiden. Dit gaat om de straten Gravenland, Houtbosch, Hofstedenweg en Oude Waelweg. |
1.1.2 - Parkeermonitoring door middel van meting van de parkeerdruk en op basis van ontvangen parkeerklachten | De scanauto meet de parkeerdruk in de straten op het moment van controle. Zo wordt inzicht verkregen waar de parkeerdruk oploopt boven de grens van 85%. De controle in de blauwe zone is per november 2022 verdubbeld. In februari 2022 heeft een uitgebreid parkeeronderzoek plaatsgevonden naar de parkeerdruk in geheel Diemen. |
1.1.3 - Uitvoering geven aan het geactualiseerde parkeerbeleidsplan 2021, waaronder het nadrukkelijker communiceren naar bewoners over de mogelijkheden die de bezoekersregeling biedt en de wijziging van het parkeergebied bij ontheffingsverlening | In 2022 is een wijziging doorgevoerd in de geldigheid van ontheffingen in de blauwe zone. Vanaf 1 december 2022 is de ontheffing alleen geldig in de buurt waar men woont. Overige acties uit het parkeerbeleidsplan 2021 zijn uitgevoerd, waaronder nadere informatie over de bezoekersregeling. |
Subdoel 1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers | |
1.2.1 - Waar nodig bijsturen van parkeerregulering (maatwerk) | De metingen van de scanauto geeft enkel in Centrum West straten aan waar de parkeerdruk hoger dan 85% is. Dit is te wijten aan werkzaamheden in de openbare ruimte, grote klussen van overige bedrijven (zoals Liander en woningcorporaties). Er is gerichte handhavingsaandacht gevraagd hiervoor. |
1.2.2 - Afspraken over parkeervoorzieningen bij nieuwbouwplannen, in beginsel worden deze op eigen terrein gerealiseerd | Nieuwe ontwikkelingen worden getoetst aan de nota parkeernormen en aan de in de bestemmingsplannen opgenomen parkeernormen. Parkeren op eigen terrein was hierbij het uitgangspunt, uitzonderingen vinden plaats op basis van maatwerkafspraken. |
1.2.3 - Handhaven op de parkeerregulering incl. afhandelen parkeerklachten en overtredingen | Dit heeft plaatsgevonden in heel 2022, waarbij de opvolgscooter met BOA verbaliseert op basis van input van de scanauto. Vanaf november 2022 wordt gecontroleerd met dubbele inzet in de blauwe zone voor zowel de scanauto als de Boa op opvolgscooter. |
Subdoel 1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk) | |
1.3.2 - Actueel houden van de parkeerexploitatie | Vindt maandelijks plaats. |
1.3.3 - Parkeertarieven baseren op effectiviteit en een sluitende parkeerexploitatie | Vindt alleen plaats als hiervoor aanleiding is. In 2022 was hier geen reden toe. |
Subdoel 1.4 - Voldoende stallingmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers, ov-haltes en ruimtelijke ontwikkelingen | |
1.4.1 - Bijplaatsen van fietsenstallingen indien nodig en mogelijk | We zorgen bij herinrichtingen en ruimtelijke ontwikkelingen voor voldoende parkeermogelijkheden voor fietsen. Ook op basis van meldingen kunnen fietsenstallingen worden bijgeplaatst, hier is in 2022 geen sprake van geweest. |
1.4.2 - Het voorschrijven van fietsparkeernormen bij (ruimtelijke) ontwikkelingen | De Nota parkeernormen kent fietsparkeernormen die worden toegepast bij verschillende ontwikkelingen. Onder meer bij de ontwikkeling van Hof van Saan in Diemen Zuid en winkelcentrum Kruidenhof zijn fietsparkeernormen voorgeschreven. |
2. Diemen is een verkeersveilige gemeente
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
2.1 - Duurzame veilige inrichting van gemeentelijke infrastructuur | |||
2.2 - Nul verkeersdoden op gemeentelijke wegen |
Activiteiten (wat wilden we ervoor doen?) | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 2.1- Duurzame veilige inrichting van gemeentelijke infrastructuur | |
2.1.1 - Toepassen duurzaam veilig maatregelen bij herinrichtingen | Het onderhoud in Centrum West is afgerond in 2022. Herinrichtingen in het Oranjeplantsoen, Scheepskwartier en Vlindertuin worden voorbereid om in 2023 te worden heringericht. Bij alle herinrichtingen is een duurzaam veilige inrichting het uitgangspunt. |
2.1.2 - Verkeersveilige fietsroute aanleggen in spoorwegonderdoorgang aan westkant Ouddiemerlaan | De fietsroute wordt aangelegd als onderdeel van de spooronderdoorgang en begin 2023 opengesteld voor gebruik. |
2.1.3 - Verkeersveilige fietsroutes meenemen bij de uitvoering van bouwplannen/wegwerkzaamheden (in BLVC-plannen) | Dit is gedaan voor bouw spooronderdoorgang Ouddiemerlaan, Holland Park West en woningbouw op de hoek Arent Krijtsstraat/Johan van Soesdijkstraat. |
2.1.4 - Aanleg snelheidsremmers op Landlust en bij de aansluitingen van de Treubweg en Venserweg op de Weesperstraat | De aanleg van de snelheidsremmers op de aansluiting van de Weesperstraat met de Treubweg en de Venserweg is voorbereid in 2022 en wordt uitgevoerd in 2023. De snelheidsremmer op Landlust wordt i.c.m. groot onderhoud afrit 1 (A1) door RWS op een nader te bepalen moment uitgevoerd. |
Subdoel 2.2 - Nul verkeersdoden op gemeentelijke wegen | |
2.2.1 - Deelname aan verkeersveiligheid campagnes | Wij nemen deel aan regionale verkeersveiligheidscampagnes via de Vervoerregio Amsterdam (programma Verkeer en Meer). Voorbeelden zijn de BOB, MONO en Met elkaar overweg campagne. |
2.2.2 - Actief monitoren van de verkeersveiligheid op gemeentelijke wegen | We hebben de beschikking over actuele verkeersveiligheidscijfers. |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
Algemeen - % ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig | NB | NB | NB1 |
Algemeen - % overige vervoersongevallen met een gewonde fietser | NB | NB | NB1 |
Algemeen - % doden na verkeersongeval met een motorvoertuig | NB | NB | NB1 |
- Cijfers via Waarstaatjegemeente.nl zijn voor 2022 niet bekend
3. Een goede bereikbaarheid en doorstroming van de mobiliteit
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
3.1 - Geen regionaal sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via auto(snel)wegen en gebiedsontsluitingswegen | |||
3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op locale hoofdwegen | |||
3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken | |||
3.4 - Voldoende (oplaad)mogelijkheden voor elektrische voertuigen | |||
3.5 - Een dekkend (regionaal) netwerk voor fietsers en voetgangers |
Activiteiten | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 3.1 - Geen regionaal sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via auto(snel)wegen en gebiedsontsluitingswegen | |
3.1.1 - Rijsnelheid op lokale hoofdwegen 50 km/uur (o.a. Oost West as, Bergwijkdreef) | Er zijn in 2022 geen hoofdwegen heringericht. Voor Diemen Zuid wordt een aanpassing van de hoofdverkeersstructuur voorbereid waarbij 50 km/uur wordt omgezet naar 30 km/uur. |
3.1.2 - Afstemmen informatiesystemen (bewegwijzering/navigatie) op hoofdroutes | Dit loopt via de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) en wordt incidenteel gecheckt op juistheid. Tevens is er contact met de NBd (Nationale Bewegwijzeringsdienst) voor het verbeteren en in stand houden van de bewegwijzering zowel voor motorvoertuigen als voor fietsers. |
3.1.3 - Medewerking aan de nieuwe HOV-verbinding IJburg- Weesp en IJburg- Bijlmer-Arena met omzetten van de parallelweg van de A1 tussen knooppunt Diemen en de Maxis naar een busbaan zonder ontheffinghoudersregeling | De gemeente Amsterdam werkt aan een nieuwe HOV busverbinding tussen IJburg en Weesp/Amsterdam Bijlmer Arena. Deze busverbinding loopt voor een deel over grondgebied van de gemeente Diemen. In 2022 is gewerkt aan het ontwerp wat in 2023 wordt afgerond. |
Subdoel 3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op lokale hoofdwegen | |
3.2.1 - Waarborgen ontsluitingsfunctie d.m.v. advisering bij herinrichtingen (o.a. spooronderdoorgang, Holland Park) | Dit gebeurt bij de advisering over alle herinrichtingsplannen (o.a. Diemen Noord) en nieuwbouwprojecten. (o.a. Holland Park West). De borging vindt plaats in een BLVC plan. |
3.2.2 - Ongelijkvloers maken van spoorwegovergang op Ouddiemerlaan | De werkzaamheden om te komen tot een spooronderdoorgang waren in 2022 volop in uitvoering. Het inrichtingsplan voor de definitieve openbare ruimte is voorbereid. |
3.2.3 - Aanpassen hoofdverkeersstructuur Diemen Zuid (o.a. openstellen busbaan, aanleg rotonde, invoering 30 km/uur) | Op basis van het voorlopig ontwerp en een ontwerp voor de openbare ruimte is een definitief ontwerp opgesteld en in de inspraak gebracht. Het bestemmingsplan is vastgesteld door de gemeenteraad, in 2022 liep nog de beroepsprocedure bij de Raad van State. |
Subdoel 3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken | |
3.3.1 - Zorgen voor behoud van goede rechtstreekse aansluiting van werkgebieden op hoofdwegennet | Dit gebeurt bij de advisering over herinrichtingsplannen en nieuwbouwprojecten. |
3.3.2 - Begeleiden/beïnvloeden bedrijven bij vestigingsplaatskeuze en routekeuze | Dit vindt plaats bij overleg met kandidaat bedrijven die zich willen vestigen in Diemen |
3.3.3 - Afremmen vrachtverkeer bij herinrichting van woongebieden | In de aanpassing van de verkeersstructuur voor Diemen Zuid wordt het snelheidsregime op de hoofdwegen omgezet van 50 km/uur naar 30 km/uur met bijbehorende inrichtingsmaatregelen waaronder een rotonde bij Beukenhorst. Bij herinrichten van woongebieden wordt per project gekeken of maatregelen nodig zijn om vrachtverkeer te weren. |
3.3.4 - Voortzetten regionale samenwerking Green Deal Zero Emission stadslogistiek | Door de Vervoerregio Amsterdam is deze Green Deal verder uitgewerkt tot Regionale Uitvoeringsagenda Logistiek (RUAS). In 2022 zijn er geen ontwikkelingen in Diemen geweest. |
Subdoel 3.4- Voldoende (oplaad)mogelijkheden voor elektrische voertuigen | |
3.4.1 - Realiseren van een dekkend en vraag gestuurd netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s, in samenwerking met het projectbureau MRA-e | Op basis van de beleidsnotitie ‘Opladen elektrische voertuigen’ uit 2019 zijn in 2022 18 extra laadpalen met in totaal 36 laadpunten aan de openbare ruimte toegevoegd, deze laadpalen staat verspreid door de gehele kern van Diemen. Het totaal per 31 december 2022 komt daarmee op 89 laadpalen met 176 laadpunten. Daarnaast zijn er nog 27 laadpalen, met 54 laadpunten in voorbereiding. De plaatsing van laadpalen is in 2022 iets vertraagd door leveringsproblemen bij de leverancier. |
3.4.2 - In samenwerking met het projectbureau MRA-e onderzoeken van mogelijkheden voor plaatsing van laadvoorzieningen van alleen op aanvraag naar pro actief op basis van bezetting/gebruik en potentieel gebruik door deelmobiliteit | Het is mogelijk om vraaggestuurd (op basis van een aanvraag door een bewoner of bedrijf) en aanbodgestuurd (op basis van het gebruik van bestaande laadpalen) laadpalen te plaatsen. Hierdoor is het mogelijk om pro-actief te handelen. Daarnaast hebben we in 2022 een laadkaart ontwikkeld, waarin de locaties voor toekomstige laadpalen al technisch zijn voorbereid. |
3.4.3 - Uitbreiden en monitoren van het aanbod van elektrische deelmobiliteit (o.a. auto’s en scooters) | In 2022 zijn twee aanbieders van elektrische deelscooters (Felyx en Check) actief. Deze scooters worden goed gebruikt. Daarnaast is er één aanbieder van deelauto's actief (Greenwheels), is één aanbieder gestopt (Connectcar is overgenomen door MyWheels) en zijn we in gesprek met twee nieuwe aanbieders (ShareNow en MyWheels). |
3.4.4 - Participeren in het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) als uitvoering van het klimaatakkoord | Er zijn geen ontwikkelingen geweest met betrekking tot het RMP. |
Subdoel 3.5 - Een dekkend (regionaal) netwerk voor fietsers en voetgangers | |
3.5.1 - Verbeteren van zwakke schakels in het fietsnetwerk; onder andere onderzoek naar het verbeteren van de fietsoversteek op de Weteringweg en het voorbereiden van de verbreding van het brugdek van de Diemerbrug ten behoeve van het fietsverkeer. | Waar nodig verbeteren we de zwakke schakels in het fietsnetwerk. O.a. In het project Hoofdverkeersstructuur Diemen Zuid is veel aandacht voor het behoud en versterken van de fietsstructuur, onder meer door een rotonde met veilige fietsoversteekpunten te plannen op het kruispunt Beukenhorst-Boven Rijkersloot. Het onderzoek naar de fietsoversteek in de Weteringsweg en de uitvoering van het verbreden van de Diemerbrug worden uitgevoerd in 2023. |
3.5.2 - Voorstel voor de vervolgaanpak op basis van haalbaarheidsonderzoek naar een nieuwe fietsverbinding van Plantage De Sniep naar station Diemen-Zuid over de Weespertrekvaart | In 2022 is een aanvullende studie uitgevoerd naar een verkeersveilige aansluiting van de nieuwe fietsverbinding van Plantage de Sniep naar Diemen Zuid op de Weesperstraat. |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
3.4 - Totaal aantal laadpalen voor elektrische motorvoertuigen | 71 | 100 | 87 |
4. Goed openbaar vervoer
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
4.1 - Goede OV ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden | |||
4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes | |||
4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes | |||
4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer |
Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?) | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 4.1 - Goede openbaar vervoer ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden | |
4.1.1 - Adviseren over concessieverlening door Vervoerregio Amsterdam en vervoerplannen GVB | Dit vindt elk jaar plaats op basis van voorstellen en vervoerplannen van GVB en Vervoerregio Amsterdam. Het openbaar vervoer in Diemen is in 2022 op peil gebleven. De voorbereidingen voor een nieuwe concessie Amsterdam zou starten in 2022. Door corona is dit doorgeschoven naar 2023. |
4.1.2. Participeren in het onderzoek van de gemeente Amsterdam naar een nieuwe HOV-verbinding van IJburg via Diemen naar station Bijlmer-Arena en naar station Weesp. | Wij zijn in 2022 betrokken bij dit onderzoek (zie ook 3.1.3.). |
4.1.3 - De belangen van Diemen inbrengen in regionale en nationale onderzoeken zoals onder andere OV Toekomstbeeld 2040, OV SAAL middellange termijn en het MIRT onderzoek Amsterdam Bay Area (o.a. IJmeerlijn) | Wij zijn betrokken bij deze onderzoeken. Belangrijk onderdeel van het MIRT onderzoek Amsterdam Bay Area is de IJmeerlijn als metroverbinding tussen Almere (o.a. Pampus), IJburg, Plantage de Sniep en station Diemen Zuid. In 2022 is nader onderzoek uitgevoerd naar de aansluiting op het bestaande metronet, de knelpunten op het regionale wegennet, de OV-ontsluiting van Almere Pampus en naar de financiering. Ook is een Toekomst Vast Investeringsplan (TVIP) opgesteld met no-regret maatregelen tot en met 2030. Onderdeel hiervan is het optimaliseren van aansluitingen op de A1. In het BO MIRT van november is geen besluit genomen over vervolgstappen voor de IJmeerlijn. Er is geen zicht op voldoende financiering om een MIRT-verkenning te kunnen starten. |
4.1.4 - Het verbeteren van de overstapmogelijkheden bij het OV-knooppunt Diemen-Zuid | Voor OV-SAAL heeft de gemeente Diemen deelgenomen aan overleg tusen Rijk, regio en NS over de gevolgen van een nieuw basismodel voor de treindienstregeling die eind 2029 moet ingaan. In 2022 zijn er geen ontwikkelingen op dit dossier geweest. |
Subdoel 4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes | |
4.2.1 - Aanpassen resterende haltes in Diemen-Noord bij groot onderhoud/herinrichting | Dit wordt meegenomen bij de uitvoering van groot onderhoud in Diemen Noord. |
4.2.2 - OV-haltes zijn toegankelijk voor alle gebruikers | In de voorbereiding van de verkeersstructuur Diemen Zuid en bij het groot onderhoud van het Scheepskwartier en de Vlindertuin in Diemen Noord wordt rekening gehouden met het aanpassen van de bushaltes conform de actuele CROW normen. Dit wordt voorbereid in samenspraak met de Vervoerregio Amsterdam. |
Subdoel 4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes | |
4.3.1 - Controleren reizigersinformatie op haltes | Dit vindt incidenteel plaats en n.a.v. reacties van reizigers en vervoerders. |
4.3.2 - DRIS-panelen bij nieuwe haltes bij spooronderdoorgang | Dit is onderdeel van de aanleg van de spooronderdoorgang en de herinrichting van de stationsomgeving. |
Subdoel 4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer | |
4.4.1 - Verbeteren van de doorstroming van het openbaar vervoer bij herinrichtingen (o.a. aanleg spooronderdoorgang) | Wanneer van toepassing wordt rekening gehouden met de doorstroming van het OV bij herinrichtingen, en vindt hierover overleg plaats met het GVB en Vervoerregio Amsterdam. |