Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

1. Voldoende kans op brede ontwikkeling

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

1.1 - Kinderen hebben toegang tot breed ingerichte voorschoolse-, onderwijs- en naschoolse voorzieningen

1.2 - Talenten van kinderen en jongeren worden optimaal benut

1.3 - Geen achterstanden in de (taal)ontwikkeling van kinderen

1.4 - Zorg voor de kinderen vanuit het onderwijs/opvang is gewaarborgd

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 1.1 - Kinderen hebben toegang tot breed ingerichte voorschoolse, onderwijs- en naschoolse voorzieningen

1.1.1 - Geschikt maken van onderwijsgebouwen voor gecombineerd aanbod van onderwijs, opvangvoorzieningen en naschoolse activiteiten (in combinatie met sport, cultuur en wijkactiviteiten).

Diemen groeit, daardoor is meer capaciteit in het onderwijs nodig. In 2022 is gewerkt aan de Brede School Holland Park, inclusief gymzaal en voorzieningenruimte

1.1.2 - Ondersteuning bij het ontwikkelen van (zorg)netwerken en samenwerking tussen de verschillende partners binnen de gemeente.

In 2022 hebben verschillende netwerksessies plaatsgevonden. Het gaat om onder andere de ambtelijke en bestuurlijke Lokale Educatieve Agenda (LEA) waar partners in verschillende samenstellingen bij elkaar komen. Tijdens de LEA's is in 2022 onder andere aandacht geweest voor de doorgaande lijn van kinderopvang naar onderwijs, diversiteit in voor- en vroegschool, het versterken van het leesonderwijs, ouderbetrokkenheid en nieuwkomersonderwijs

1.1.3 - Financieren van aanvullende (onderwijs)voorzieningen (zwemonderwijs, bewegingsonderwijs, buurtsportcoaches).

In 2022 zijn deze onderwijsvoorzieningen gesubsidieerd. Dit heeft ertoe geleid dat er onderwijsbegeleiding beschikbaar is voor kinderen en er kwalitatieve begeleiding en beweegaanbod is

1.1.4 - Handhaving van en toezicht op de kwaliteit en veiligheid van de peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en de buitenschoolse opvang.

In 2022 zijn de werkzaamheden voor het toezicht (GGD) en de handhaving (gemeente) op de kwaliteit en veiligheid kinderopvang uitgevoerd. De gemeente Diemen heeft wederom in 2022 haar A-status behouden

Subdoel 1.2 - Talenten van kinderen en jongeren worden optimaal benut

1.2.1 - Verbinden van onderwijs en opvang met het project buurtsportcoaches en met de SWD.

De buurtsportcoaches waren in 2022 op de basisscholen actief en hebben contacten met de opvang

Subdoel 1.3 - Geen achterstanden in de (taal)ontwikkeling van kinderen

1.3.1 - Verder versterken van de voor- en vroegschoolse educatie en de doorgaande lijn.

Ook in 2022 is er ingezet op borging en verbetering van de kwaliteit van de voorschoolse educatie middels inzet van de oudercontactfunctionaris en de (LEA)overlegstructuren. Ook zijn er meer uren beschikbaar voor warme overdracht van voorschoolse voorziening naar onderwijs van kinderen met een VVE-indicatie of zorgvraag met de OK-coach 0-5 jaar

1.3.2 - Faciliteren overlegstructuren, afspraken maken met betrokken partners, ondersteunen van betrokken partners.

In 2022 heeft de gemeente gefaciliteerd terugkerend overleg geweest tussen de verschillende partners, ondermeer door de ambtelijke en bestuurlijke Lokale Educatieve Agenda (LEA). Tijdens deze overlegstructuren worden signalen en knelpunten besproken, ook worden afspraken gemaakt tussen partners en gemeente. Daarnaast is er een zorg en signalenoverleg en jeugdoverleg waar met partners afspraken worden gemaakt over zorgen over jeugdigen

1.3.3 - Subsidiëren voorschoolse VVE-instellingen.

In totaal zijn er in Diemen zeven peuteropvanggroepen op zes locaties. Per groep is er plaats voor zestien peuters

1.3.4 - Toeleiden doelgroepkinderen naar VVE-instelling.

Sinds 2019 heeft de oudercontactfunctionaris meer uren voor de toeleiding van doelgroeppeuters naar de VVE-locaties. In 2022 zijn de huisbezoeken van de oudercontactfunctionaris weer opgestart na de coronacrisis. Daarbij heeft de gemeente periodiek overleg gehad met de GGD over de indicering en toeleiding van doelgroeppeuters

Subdoel 1.4 - De zorg voor de kinderen vanuit het onderwijs/opvang is gewaarborgd

1.4.1 - Signaleren van zorgkinderen en doelgroepkinderen.

Ook in 2022 heeft het consultatiebureau samen met de oudercontactfunctionaris doelgroepkinderen zoveel mogelijk toegeleid naar VVE en/ of andere preventieve voorzieningen. In 2022 is ook de pilot Preventieve Logopedie van de GGD gestart om kinderen met mogelijke taalachterstanden of mogelijke spraak- of taalstoornissen zo vroeg mogelijk te signaleren en toe te leiden naar de juiste ondersteuning. Daarnaast hebben de ouder- en kindcoaches een actieve signalerende rol op de basisschool. De ouder- en kindcoach 0-5 jaar signaleert zorgkinderen op de peuteropvang en kinderdagverblijven

1.4.2 - Toezicht houden op naleving van de leerplicht en kwalificatieplicht.

In 2022 hebben de leerplichtambtenaren zo goed als mogelijk toezicht en contact gehouden met scholen en kinderen en hun ouders. In het Jaarverslag Leerplicht en RMC 2021-2022 is verantwoording afgelegd over het schooljaar 2021 - 2022

1.4.3 - Verzorgen van leerlingenvervoer.

De aanvragen voor leerlingenvervoer worden behandeld door het team Wmo van de gemeente. Er zijn (landelijke) problemen bij de uitvoering van het Leerlingenvervoer. Sinds de start van het schooljaar 2022-2023 was de door de gemeente gecontracteerde vervoerder niet in staat alle leerlingenritten (tijdig) te verzorgen als gevolg van een chauffeurstekort

De gemeente heeft vanaf het moment dat de problemen zich voordeden intensief contact gehouden met de ouders om de situatie te bespreken en te zoeken naar oplossingen. Daarnaast zijn er kritische gesprekken gevoerd met de vervoerder en zijn er afspraken gemaakt over (verbeter)acties door de vervoerder. Eind 2022 heeft het college een tijdelijke noodmaatregel getroffen om bij te dragen aan het oplossen van het chauffeurstekort in het Leeringenvervoer

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2021

Begroting
2022

Realisatie
2022

1.4.1 - Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen (verplicht)

0

0

0

1.4.2 - Relatief verzuim per 1.000 leerlingen (verplicht)

117

117

311

1.4.3 - % vroegtijdige schoolverlaters t.o.v. deelnemers aanVOenMBO (verplicht)

1,7%

1,7

2,3

  1. De periodeaanduiding '2022' staat voor schooljaar '2021-2022'

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf