Treasurybeheer

Bij het treasurybeheer onderscheiden we de volgende deelfuncties:

  • Risicobeheer (renterisico's en kredietrisico's);

  • Kasbeheer;

  • Gemeentefinanciering.

Risicobeheer

Risicobeheersing vormt één van de pijlers van de Wet Fido. In beginsel kunnen de risico’s die verbonden zijn aan de uitvoering van de treasuryfunctie worden onderscheiden in renterisico’s, kredietrisico’s, koersrisico’s en valutarisico’s. Voor onze gemeente zijn de twee laatstgenoemde risico’s niet van toepassing, want onze gemeente heeft geen vrij verhandelbare aandelen en dergelijke en leningen worden uitsluitend verstrekt, aangegaan of gegarandeerd in euro’s.

Renterisico kortlopende schuld

Het financieren van de gemeentelijke huishouding door middel van kortlopende geldleningen en de kredietfaciliteit bij de Bank voor Nederlandse Gemeenten (BNG) is gebonden aan de norm die de kasgeldlimiet van de Wet Fido stelt. Dit is 8,5% van het begrotingstotaal per 1 januari van het begrotingsjaar.

Kasgeldlimiet

Met de kasgeldlimiet is in de Wet Fido een norm gesteld voor het maximum bedrag waarop de gemeente haar bedrijfsvoering mag financieren met kortlopende leningen (< 1 jaar). Daaronder valt ook het 'rood' staan bij de bank. De norm bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal bij aanvang van het begrotingsjaar. Er is sprake van een overschrijding van de kasgeldlimiet wanneer de netto kortlopende schuld per de eerste dag van elk van de drie maanden in een kwartaal, hoger is dan de berekende limiet.

In 2022 bedroeg het begrotingstotaal van de gemeente € 103,2 miljoen. De kasgeldlimiet voor de gemeente bedroeg € 8,7 miljoen.

Kasgeldlimiet

1ste kwartaal

2de kwartaal

3de kwartaal

4de kwartaal

1. Toegestane kasgeldlimiet

Begrotingstotaal 2022

103.222

103.222

103.222

103.222

- in procenten van de grondslag

8,50%

8,50%

8,50%

8,50%

- in bedrag

8.774

8.774

8.774

8.774

2. Omvang vlottende korte schuld

Opgenomen gelden < 1 jaar

9.000

7.000

-

5.000

Schuld in rekening-courant

Gestorte gelden door derden < 1 jaar

Totale omvang van de vlottende schuld

9.000

7.000

-

5.000

3. Vlotende middelen

Contante gelden in kas

2

-

-

-

Tegoeden in rekening-courant

611

-112

1

-

Overige uitstaande gelden < 1 jaar

7.227

4.551

-3.507

-5.890

Totale omvang van de vlottende omvang

7.840

4.439

-3.506

-5.890

Toets kasgeldlimiet

Totaal neto vlotende schuld (2)-(3)

1.160

2.561

3.506

10.890

Toegestane kasgeldlimiet (1)

8.774

8.774

8.774

8.774

Ruimte (+)/Overschrijding (-) = (1)-(4)

7.614

6.213

5.268

-2.116

In 2022 heeft de gemeente meerdere kasgeldleningen aangetrokken. Alle kasgeldleningen hadden een periode van een kwartaal. Alleen in het laatste kwartaal van het jaar is de gemeente over het limiet gegaan. Oorzaak daarvan was het aantrekken van een nieuwe langlopende geldlening van € 7,5 miljoen. Hierdoor ontstond een korte periode van te weinig kasgeld dat leidde tot een overschrijding.

Renterisico langlopende schuld

Met de renterisiconorm is in de Wet Fido een norm gesteld voor het renterisico op langlopende opgenomen leningen. Op onderstaande Modelstaat B moet de gemeente aan de provincie rapporteren over het renterisico gedurende een periode van vier jaren. De herfinanciering van jaarlijks verplichte aflossingen en de renteherzieningen van lopende geldleningen mogen niet meer bedragen dan 20% van het begrotingstotaal. Het renterisico wordt getoetst aan het bedrag van de renterisiconorm.

De volgende tabel geeft de renterisiconorm weer voor 2022.

Modelstaat B

Variabelen renterisiconorm

Begroot
2022

Rekening
2022

Stap

Berekening Renterisiconorm

(4a)

Begrotingstotaal 2022

103.222

104.867

(4b)

Percentage regeling

20%

20%

(4) = (4a x 4b/100)

Renterisiconorm

20.644

20.973

Berekening ruimte / overschrijdiing

-1

Renteherzieningen

-

-

-2

Aflossingen

-

-3

Renterisico (1+2)

-

-

-4

Renterisiconorm

20.644

20.973

(5a) = (4>3)

Ruimte onder renterisiconorm

20.644

20.973

(5b) = (3>4)

Overschrijding renterisiconorm

-

-

Uit de tabel blijkt dat de gemeente in 2022 de renterisiconorm niet heeft overschreden.

Kredietrisico's

Deze kunnen zich op twee manieren manifesteren:

1. Kredietrisico's op uitgezette deposito's en verstrekte langlopende leningen

In 2022 had de gemeente geen overtollige liquiditeiten op deposito staan. In 2022 zijn er geen nieuwe langlopende leningen verstrekt.

Bij de reeds verstrekte langlopende geldleningen loopt de gemeente een beperkt risico. Onder 'Uitzettingen' staan ze in een overzicht aflopend naar risico gerangschikt. Ze voldoen alle aan de eisen gesteld in de Wet Fido en het Treasurystatuut of zijn expliciet door de Raad goedgekeurd. Geen enkele geldnemer is in 2022 in gebreke gebleven wat betreft zijn betalingsverplichting.

2. Kredietrisico's op borgstelling (gemeentegaranties)

Hier maken we onderscheid tussen achtervang (indirecte borgstelling) en directe borgstelling.

Diemen bekleedt samen met het Rijk een achtervangpositie bij de stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en de stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW).
Hierdoor staat onze gemeente indirect borg voor langlopende leningen die onder directe borging van het WSW aan woningcorporaties zijn verstrekt. Voor hypothecaire geldleningen met Nationale Hypotheek Garantie die onder directe borging van het WEW aan particulieren zijn verstrekt, geldt de achtervangpositie tot 1 januari 2014. Voor hypotheken afgesloten na die datum heeft het Rijk de achtervangpositie van de deelnemende gemeenten voor 100% overgenomen. Geen van beide stichtingen heeft in 2022 aanspraak gemaakt op de achtervangpositie.

Bij directe borgstelling staat de gemeente jegens geldgevers borg voor de betaling van rente en aflossing op langlopende geldleningen die door lokale organisaties, instellingen of verenigingen zijn aangetrokken en die activiteiten verzorgen welke in het verlengde liggen van de gemeentelijke publieke taak.

In de volgende tabel zijn de leningen opgenomen waarvoor de gemeente zich direct borg heeft gesteld.

Gewaarborgde geldleningen

Geldnemer

Geldgever

Oorspronk.
bedrag
geldlening

Restant-
schuld
31-12-2021

Vermeer-
dering
2022

Aflossing
2022

Restant-
schuld
31-12-2022

Rente
perc.

Kinderkorf

BNG 40.104135

1.600

1.200

-

10

1.190

3,65%

Soc. Medisch Centrum Diemen-Zuid

BNG 40.81323.02

420

273

-

19

254

6,32%

BNG 40.104135

261

235

-

13

222

6,27%

Cordaan Parkstad

Fortis ASR

3.176

529

-

105

424

7,04%

BNG 40.85966

3.176

635

-

106

529

6,58%

BNG 40.92554

2.198

507

-

84

423

6,35%

St. Ouddiemerlaan 543

Rabobank Utrecht

770

543

-

16

527

3,95%

BNG

500

283

-

16

267

4,97%

Woonstichting de Key

BNG 40.82349.02

3.676

794

-

393

401

5,77%

Amsterdamse Mij. tot Stadsherstel

St. Nat. Restauratiefonds

272

68

-

10

58

2,20%

Totaal

16.049

5.067

-

772

4.295

Alle geldnemers hebben in 2022 tijdig aan hun betalingsverplichtingen voldaan. Er is in 2022 geen nieuwe borgstelling afgegeven.

Kasbeheer

In het kader van het kasbeheer hebben we erop toegezien dat ook in 2022 de liquiditeitspositie voldoende was zodat we tijdig aan kortlopende verplichtingen (korter dan 1 jaar) konden voldoen. Wanneer nodig is gebruik gemaakt van de kredietfaciliteit van de BNG. Voor de korte termijn kunnen we maximaal € 5 miljoen lenen. Daarbij maken we de afweging om een kasgeldlening aan te trekken. Dat is afhankelijk van de kosten.

De Gemeentefinanciering

Voor de financiering van de diverse investeringen trekt de gemeente langlopende leningen (langer dan 1 jaar) aan. Per 1 januari 2022 stond er voor een totaalbedrag van € 47 miljoen aan opgenomen leningen op de balans. In 2022 is er een lening van € 7,5 miljoen aangetrokken. Hierdoor heeft de portefeuille langlopende leningen op 31 december 2022 een omvang van € 44,5 miljoen.

Portefeuille langlopende leningen

Geldgever

Boekwaarde
31-12-2021

Opname
2022

Aflossing
2022

Boekwaarde
31-12-2022

Soort
lening

Rente-
percentage

BNG

6.000.000

6.000.000

Fixe

1,949%

Provincie Groningen

5.000.000

5.000.000

Fixe

1,300%

BNG

5.000.000

5.000.000

Fixe

1,958%

Aegon Levensverzekering

7.500.000

7.500.000

Fixe

1,030%

BNG

7.500.000

7.500.000

Fixe

0,900%

BNG

6.000.000

6.000.000

Fixe

1,550%

BNG

-

7.500.000

7.500.000

Fixe

2,080%

Totaal

37.000.000

7.500.000

-

44.500.000

Uitzettingen

Behalve langlopende opgenomen leningen heeft de gemeente ook langlopende uitgezette leningen. Deze zijn verstrekt in het kader van de publieke taakuitoefening.

Langlopende uitzettingen

Boekwaarde
31-12-2021

Opname
2022

Aflossing
2022

Boekwaarde
31-12-2022

Hypothecaire geldleningen

638

-251

387

Lening aan SVn

6.590

71

6.661

Leningen aan diverse sportverenigingen

171

-21

150

Overige langlopende uitzettingen

111

-8

103

Totaal

7.510

71

-280

7.301

In 2022 is het restant van twee hypothecaire geldleningen afgelost. Er resteren nog drie leningen.

Bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) is de rente a € 71.000 van 2022 toegevoegd.

De sportverenigingen hebben € 21.000 afgelost.

Saldo financieringsfunctie

Het saldo van de financieringsfunctie bestaat uit het saldo van:

  • De werkelijk betaalde rente over aangetrokken leningen en opgenomen middelen in rekening courant ("roodstand");

  • De werkelijk ontvangen rente over verstrekte leningen, beleggingen (deposito's) en credit-saldi in rekening courant.

Het volgende overzicht is een saldo van de werkelijk betaalde en ontvangen rente en vergelijkt ze met de bedragen van de begroting.

Saldo financieringsfunctie

Begroting
2022

Rekening
2022

Verschil
2022

Betaalde rente langlopende leningen o/g

-550

-609

-59

Betaalde rente kortlopende leningen o/g

-5

-

5

Ontvangen rente langlopende leningen u/g

100

108

8

Ontvangen rente kortlopende leningen u/g

-

11

11

Totaal

-455

-490

-35

Door de oplopende rente hebben we in 2022 meer rente op langlopende leningen moeten betalen dan begroot. Voor kortlopende leningen hebben we vooral de eerste helft van het jaar nog rente ontvangen, later moesten we rente betalen. Per saldo was er een klein voordeel. Daarnaast is er vanuit de banksaldi bij het Stimuleringsfonds Huisvesting (SVn1) meer rente ontvangen dan begroot.

We hebben iets meer rente ontvangen op langlopende leningen die wij verstrekt hebben.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf