Treasurybeheer
Bij het treasurybeheer onderscheiden we de volgende deelfuncties:
Risicobeheer (renterisico's en kredietrisico's);
Kasbeheer;
Gemeentefinanciering.
Risicobeheer
Risicobeheersing vormt één van de pijlers van de Wet Fido. In beginsel kunnen de risico’s die verbonden zijn aan de uitvoering van de treasuryfunctie worden onderscheiden in renterisico’s, kredietrisico’s, koersrisico’s en valutarisico’s. Voor onze gemeente zijn de twee laatstgenoemde risico’s niet van toepassing, want onze gemeente heeft geen vrij verhandelbare aandelen en dergelijke en leningen worden uitsluitend verstrekt, aangegaan of gegarandeerd in euro’s.
Renterisico kortlopende schuld
Het financieren van de gemeentelijke huishouding door middel van kortlopende geldleningen en de kredietfaciliteit bij de Bank voor Nederlandse Gemeenten (BNG) is gebonden aan de norm die de kasgeldlimiet van de Wet Fido stelt. Dit is 8,5% van het begrotingstotaal per 1 januari van het begrotingsjaar.
Kasgeldlimiet
Met de kasgeldlimiet is in de Wet Fido een norm gesteld voor het maximum bedrag waarop de gemeente haar bedrijfsvoering mag financieren met kortlopende leningen (< 1 jaar). Daaronder valt ook het 'rood' staan bij de bank. De norm bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal bij aanvang van het begrotingsjaar. Er is sprake van een overschrijding van de kasgeldlimiet wanneer de netto kortlopende schuld per de eerste dag van elk van de drie maanden in een kwartaal, hoger is dan de berekende limiet.
In 2022 bedroeg het begrotingstotaal van de gemeente € 103,2 miljoen. De kasgeldlimiet voor de gemeente bedroeg € 8,7 miljoen.
Kasgeldlimiet | 1ste kwartaal | 2de kwartaal | 3de kwartaal | 4de kwartaal |
---|---|---|---|---|
1. Toegestane kasgeldlimiet | ||||
Begrotingstotaal 2022 | 103.222 | 103.222 | 103.222 | 103.222 |
- in procenten van de grondslag | 8,50% | 8,50% | 8,50% | 8,50% |
- in bedrag | 8.774 | 8.774 | 8.774 | 8.774 |
2. Omvang vlottende korte schuld | ||||
Opgenomen gelden < 1 jaar | 9.000 | 7.000 | - | 5.000 |
Schuld in rekening-courant | ||||
Gestorte gelden door derden < 1 jaar | ||||
Totale omvang van de vlottende schuld | 9.000 | 7.000 | - | 5.000 |
3. Vlotende middelen | ||||
Contante gelden in kas | 2 | - | - | - |
Tegoeden in rekening-courant | 611 | -112 | 1 | - |
Overige uitstaande gelden < 1 jaar | 7.227 | 4.551 | -3.507 | -5.890 |
Totale omvang van de vlottende omvang | 7.840 | 4.439 | -3.506 | -5.890 |
Toets kasgeldlimiet | ||||
Totaal neto vlotende schuld (2)-(3) | 1.160 | 2.561 | 3.506 | 10.890 |
Toegestane kasgeldlimiet (1) | 8.774 | 8.774 | 8.774 | 8.774 |
Ruimte (+)/Overschrijding (-) = (1)-(4) | 7.614 | 6.213 | 5.268 | -2.116 |
In 2022 heeft de gemeente meerdere kasgeldleningen aangetrokken. Alle kasgeldleningen hadden een periode van een kwartaal. Alleen in het laatste kwartaal van het jaar is de gemeente over het limiet gegaan. Oorzaak daarvan was het aantrekken van een nieuwe langlopende geldlening van € 7,5 miljoen. Hierdoor ontstond een korte periode van te weinig kasgeld dat leidde tot een overschrijding.
Renterisico langlopende schuld
Met de renterisiconorm is in de Wet Fido een norm gesteld voor het renterisico op langlopende opgenomen leningen. Op onderstaande Modelstaat B moet de gemeente aan de provincie rapporteren over het renterisico gedurende een periode van vier jaren. De herfinanciering van jaarlijks verplichte aflossingen en de renteherzieningen van lopende geldleningen mogen niet meer bedragen dan 20% van het begrotingstotaal. Het renterisico wordt getoetst aan het bedrag van de renterisiconorm.
De volgende tabel geeft de renterisiconorm weer voor 2022.
Modelstaat B | Variabelen renterisiconorm | Begroot | Rekening |
---|---|---|---|
Stap | |||
Berekening Renterisiconorm | |||
(4a) | Begrotingstotaal 2022 | 103.222 | 104.867 |
(4b) | Percentage regeling | 20% | 20% |
(4) = (4a x 4b/100) | Renterisiconorm | 20.644 | 20.973 |
Berekening ruimte / overschrijdiing | |||
-1 | Renteherzieningen | - | - |
-2 | Aflossingen | - | |
-3 | Renterisico (1+2) | - | - |
-4 | Renterisiconorm | 20.644 | 20.973 |
(5a) = (4>3) | Ruimte onder renterisiconorm | 20.644 | 20.973 |
(5b) = (3>4) | Overschrijding renterisiconorm | - | - |
Uit de tabel blijkt dat de gemeente in 2022 de renterisiconorm niet heeft overschreden.
Kredietrisico's
Deze kunnen zich op twee manieren manifesteren:
1. Kredietrisico's op uitgezette deposito's en verstrekte langlopende leningen
In 2022 had de gemeente geen overtollige liquiditeiten op deposito staan. In 2022 zijn er geen nieuwe langlopende leningen verstrekt.
Bij de reeds verstrekte langlopende geldleningen loopt de gemeente een beperkt risico. Onder 'Uitzettingen' staan ze in een overzicht aflopend naar risico gerangschikt. Ze voldoen alle aan de eisen gesteld in de Wet Fido en het Treasurystatuut of zijn expliciet door de Raad goedgekeurd. Geen enkele geldnemer is in 2022 in gebreke gebleven wat betreft zijn betalingsverplichting.
2. Kredietrisico's op borgstelling (gemeentegaranties)
Hier maken we onderscheid tussen achtervang (indirecte borgstelling) en directe borgstelling.
Diemen bekleedt samen met het Rijk een achtervangpositie bij de stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en de stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW).
Hierdoor staat onze gemeente indirect borg voor langlopende leningen die onder directe borging van het WSW aan woningcorporaties zijn verstrekt. Voor hypothecaire geldleningen met Nationale Hypotheek Garantie die onder directe borging van het WEW aan particulieren zijn verstrekt, geldt de achtervangpositie tot 1 januari 2014. Voor hypotheken afgesloten na die datum heeft het Rijk de achtervangpositie van de deelnemende gemeenten voor 100% overgenomen. Geen van beide stichtingen heeft in 2022 aanspraak gemaakt op de achtervangpositie.
Bij directe borgstelling staat de gemeente jegens geldgevers borg voor de betaling van rente en aflossing op langlopende geldleningen die door lokale organisaties, instellingen of verenigingen zijn aangetrokken en die activiteiten verzorgen welke in het verlengde liggen van de gemeentelijke publieke taak.
In de volgende tabel zijn de leningen opgenomen waarvoor de gemeente zich direct borg heeft gesteld.
Gewaarborgde geldleningen | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Geldnemer | Geldgever | Oorspronk. | Restant- | Vermeer- | Aflossing | Restant- | Rente |
Kinderkorf | BNG 40.104135 | 1.600 | 1.200 | - | 10 | 1.190 | 3,65% |
Soc. Medisch Centrum Diemen-Zuid | BNG 40.81323.02 | 420 | 273 | - | 19 | 254 | 6,32% |
BNG 40.104135 | 261 | 235 | - | 13 | 222 | 6,27% | |
Cordaan Parkstad | Fortis ASR | 3.176 | 529 | - | 105 | 424 | 7,04% |
BNG 40.85966 | 3.176 | 635 | - | 106 | 529 | 6,58% | |
BNG 40.92554 | 2.198 | 507 | - | 84 | 423 | 6,35% | |
St. Ouddiemerlaan 543 | Rabobank Utrecht | 770 | 543 | - | 16 | 527 | 3,95% |
BNG | 500 | 283 | - | 16 | 267 | 4,97% | |
Woonstichting de Key | BNG 40.82349.02 | 3.676 | 794 | - | 393 | 401 | 5,77% |
Amsterdamse Mij. tot Stadsherstel | St. Nat. Restauratiefonds | 272 | 68 | - | 10 | 58 | 2,20% |
Totaal | 16.049 | 5.067 | - | 772 | 4.295 |
Alle geldnemers hebben in 2022 tijdig aan hun betalingsverplichtingen voldaan. Er is in 2022 geen nieuwe borgstelling afgegeven.
Kasbeheer
In het kader van het kasbeheer hebben we erop toegezien dat ook in 2022 de liquiditeitspositie voldoende was zodat we tijdig aan kortlopende verplichtingen (korter dan 1 jaar) konden voldoen. Wanneer nodig is gebruik gemaakt van de kredietfaciliteit van de BNG. Voor de korte termijn kunnen we maximaal € 5 miljoen lenen. Daarbij maken we de afweging om een kasgeldlening aan te trekken. Dat is afhankelijk van de kosten.
De Gemeentefinanciering
Voor de financiering van de diverse investeringen trekt de gemeente langlopende leningen (langer dan 1 jaar) aan. Per 1 januari 2022 stond er voor een totaalbedrag van € 47 miljoen aan opgenomen leningen op de balans. In 2022 is er een lening van € 7,5 miljoen aangetrokken. Hierdoor heeft de portefeuille langlopende leningen op 31 december 2022 een omvang van € 44,5 miljoen.
Portefeuille langlopende leningen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Geldgever | Boekwaarde | Opname | Aflossing | Boekwaarde | Soort | Rente- |
BNG | 6.000.000 | 6.000.000 | Fixe | 1,949% | ||
Provincie Groningen | 5.000.000 | 5.000.000 | Fixe | 1,300% | ||
BNG | 5.000.000 | 5.000.000 | Fixe | 1,958% | ||
Aegon Levensverzekering | 7.500.000 | 7.500.000 | Fixe | 1,030% | ||
BNG | 7.500.000 | 7.500.000 | Fixe | 0,900% | ||
BNG | 6.000.000 | 6.000.000 | Fixe | 1,550% | ||
BNG | - | 7.500.000 | 7.500.000 | Fixe | 2,080% | |
Totaal | 37.000.000 | 7.500.000 | - | 44.500.000 |
Uitzettingen
Behalve langlopende opgenomen leningen heeft de gemeente ook langlopende uitgezette leningen. Deze zijn verstrekt in het kader van de publieke taakuitoefening.
Langlopende uitzettingen | Boekwaarde | Opname | Aflossing | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|
Hypothecaire geldleningen | 638 | -251 | 387 | |
Lening aan SVn | 6.590 | 71 | 6.661 | |
Leningen aan diverse sportverenigingen | 171 | -21 | 150 | |
Overige langlopende uitzettingen | 111 | -8 | 103 | |
Totaal | 7.510 | 71 | -280 | 7.301 |
In 2022 is het restant van twee hypothecaire geldleningen afgelost. Er resteren nog drie leningen.
Bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) is de rente a € 71.000 van 2022 toegevoegd.
De sportverenigingen hebben € 21.000 afgelost.
Saldo financieringsfunctie
Het saldo van de financieringsfunctie bestaat uit het saldo van:
De werkelijk betaalde rente over aangetrokken leningen en opgenomen middelen in rekening courant ("roodstand");
De werkelijk ontvangen rente over verstrekte leningen, beleggingen (deposito's) en credit-saldi in rekening courant.
Het volgende overzicht is een saldo van de werkelijk betaalde en ontvangen rente en vergelijkt ze met de bedragen van de begroting.
Saldo financieringsfunctie | Begroting | Rekening | Verschil |
---|---|---|---|
Betaalde rente langlopende leningen o/g | -550 | -609 | -59 |
Betaalde rente kortlopende leningen o/g | -5 | - | 5 |
Ontvangen rente langlopende leningen u/g | 100 | 108 | 8 |
Ontvangen rente kortlopende leningen u/g | - | 11 | 11 |
Totaal | -455 | -490 | -35 |
Door de oplopende rente hebben we in 2022 meer rente op langlopende leningen moeten betalen dan begroot. Voor kortlopende leningen hebben we vooral de eerste helft van het jaar nog rente ontvangen, later moesten we rente betalen. Per saldo was er een klein voordeel. Daarnaast is er vanuit de banksaldi bij het Stimuleringsfonds Huisvesting (SVn1) meer rente ontvangen dan begroot.
We hebben iets meer rente ontvangen op langlopende leningen die wij verstrekt hebben.