Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

1. Bijdrage aan de verbetering van de veiligheid

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

1.1 - Minder criminaliteit (inclusief minder adres- en identiteitsfraude)

1.2 - Sociale cohesie en veilige leefomgeving

1.3 - Verhoogd gevoel van veiligheid in de eigen leefomgeving

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 1.1 - Minder criminaliteit

1.1.1 - Verstrekken van goede voorlichting en preventiemaatregelen aan (groepen) inwoners en ondernemers.

Op 22 mei en 10 september 2022 zijn er twee veiligheidsdagen georganiseerd. Daarnaast zijn er voorlichtingsbijeenkomsten gefaciliteerd voor ouderen over "babbeltrucs". Ook over het onderwerp ondermijning zijn er een aantal voorlichtingsactiviteiten voor onder andere het bedrijfsleven en het buitengebied uitgevoerd.

1.1.2 - In samenwerking met bedrijfsleven inzetten van cameratoezicht en stimuleren particuliere collectieve beveiliging.

Cameratoezicht in de openbare ruimte is niet zonder meer mogelijk. Het inzetten van cameratoezicht op concrete locaties is alleen mogelijk als wordt voldaan aan de uitgangspunten van proportionaliteit en subsidiariteit. Bedrijfsbeveiliging wordt wel gestimuleerd. Daarnaast wordt er in samenwerking beveiliging opgezet in het kantorengebied Bergwijkpark en rondom de stationsgebieden in de maanden oktober tot en met maart.

1.1.3 - Deelnemen aan PVOAA (informatie en voorlichting aan ondernemers).

Er is informatie verspreid over onder andere ondermijning en bedrijfsinbraken.

1.1.4 - Ondersteunen van bedrijfspanels locatiegericht.

Het cluster OOV neemt deel aan de bedrijfspanels die door de medewerkers van Economische Zaken worden georganiseerd en veiligheid vormt daarbij een vast agendapunt.

1.1.5 - Regievoeren en adviseren binnen KVO-trajecten (Keurmerk Veilig Ondernemen) zowel in winkelgebieden als bedrijfsterreinen.

Er wordt per winkelgebied / bedrijfsterrein deelgenomen aan overleggen waarbij veiligheid een van de vaste agendapunten is.

1.1.6 - Tegengaan woninginbraken door middel van regievoering op het project samen veilig en veiligheidsmarkten.

Naast de voorlichting op de veiligheidsdagen wordt door de toezichthouders gesurveilleerd onder regie van de politie. Deze bepaalt onder andere de prioriteiten op basis van hun informatie.

1.1.7 - Intensivering bestuurlijke aanpak georganiseerde criminaliteit (deelname aan RIEC; toepassen van de wet Bibob gericht op hennepteelt, motorclubs, prostitutie en mensenhandel, ongewenste bewoning).

Met de aanpak Scheerlicht wordt actief woonfraude aangepast. Bij het aantreffen van drugsgerelateerde zaken wordt op basis van de Opiumwet bestuursrechtelijk opgetreden. Voor de aanpak mensenhandel en prostitutie is een aandachtsfunctionaris aangewezen en is HVO Querido actief als regionaal zorgcoördinator. Bibob wordt toepast en staat op de lijst om geactualiseerd te worden.

1.1.8 - Uitrol van project Scheerlicht in heel Diemen (integrale aanpak van woon- en identiteitsfraude, signaleren -criminele- netwerken en signaleren ondermijnende criminaliteit). Daarbij is het uitgangspunt dat repressieve aanpak wordt omgezet in een proactieve inzet en uiteindelijk leidt tot een preventieve rol van gemeente en ketenpartners.

Het administratieprogramma Shintolabs is ingevoerd. Daarnaast is er een medewerker ondermijning aangetrokken om de uitvoering van de aanpak van woonfraude en de aanpak van ondermijning in Diemen te versterken.

Subdoel 1.2 - Sociale cohesie en veilige leefomgeving

1.2.1 - Continueren van aanpak jeugdoverlast (inclusief top 600 en deelnemen aan Actiecentrum Veiligheid en Zorg (veiligheidshuis).

We nemen structureel deel aan het Actiecentrum Veiligheid en Zorg.

1.2.2 - Continueren van inzet van straatcoaches, mediation en buurtbemiddeling bij conflicten tussen buren (met name bij koopwoningen).

De straatcoaches worden structureel ingezet in overleg met de politie en handhavers. Bij specifieke gevallen wordt er incidenteel extra ingezet.

1.2.3 - Stimuleren van bewonersinitiatieven (project Samen Veilig).

Er hebben zich geen bewonersinitiatieven voorgedaan.

1.2.4 - Inzetten openbare ordemaatregelen door burgemeester (bijv. Alcoholverbod, sluiting panden en tijdelijk huisverbod).

Er zijn in 2022 16 openbare orde maatregelen opgelegd. Waaronder 8 huisverboden, 2 sluitingen en 3 waarschuwingen op grond van de Opiumwet, 1 alcoholverbod en 1 bestuurlijke maatregel illegale feesten.

Subdoel 1.3 - Verhoogd gevoel van veiligheid in de eigen leefomgeving

1.3.1 - Uitvoering geven aan de acties zoals opgenomen in het veiligheidsjaarplan.

Er is uitvoering gegeven aan de diverse actiepunten in het veiligheidsjaarplan

1.3.2 - Beperken gevolgen crisissituaties of calamiteiten.

Vanaf 9 maart 2022 zijn er 91 ontheemden opgevangen in de gemeentelijke opvang. Daarnaast zijn er nog circa 120 ontheemden opgevangen bij particulieren. In de periode 1 augustus 2022 tot 9 oktober 2022 hebben we nog crisisnoodopvang geboden voor 50 vluchtelingen in de Sporthal aan de Prins Bernhardlaan. Verder zijn er in september 2022 oefeningen met de crisisstaf uitgevoerd

1.3.3 - Jaarlijks laten uitvoeren van de Veiligheidsmonitor/Veiligheidsindex (in plaats van tweejaarlijks als gevolg van bezuinigingen van het ministerie van Justitie en Veiligheid).

Deze wordt jaarlijks afgenomen

1.3.4 - Voorzetting beveiliging Bergwijkpark en Campus Diemen Zuid op het reguliere niveau.

De beveiliging is aanbesteed tot en met maart 2028

1.3.5 - Aandacht voor een veilige, goed verlichte inrichting van de openbare ruimte.

Bij de uitvoering van infrastructurele werken en onderhoud daaraan wordt dit meegenomen

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2021

Begroting
2022

Realisatie
2022

1.1.1 - Aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoner van 12 -17 jaar (verplicht)

5

NB

1N.n.b.

1.1.2 - Aantal winkeldiefstallen per 10.000 inwoners (verplicht)

17,87

NB

10,37

1.1.3 - Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners (verplicht) (berekend)

4,45

NB

5,78

1.1.4 -Diefstal en inbraak uit woning per 10.000 inwoners (verplicht)2

13,08

NB

14,46

1.1.5 -Vernielingen en beschadigingen (in openbare ruimte) per 10.000 inwoners (verplicht)2

40,53

NB

33,31

1.1.6 - % bibobtoetsen over totaal aan aangevraagde vergunningen (drank/horecawet, exploitatievergunning, vergunning sexinrichting)

100%

100%

100%

1.1.8 - Aantal integrale adrescontroles (binnen project Scheerlicht)3

117

100

200

1.2.1 - Aantal bemiddelingen bij conflicten tussen buren

18

8

21

1.2.2 - Aantal openbare ordemaatregelen

534

20

15

1.3.1 - Aantal harde kern jongeren per 10.000 inwoners5

NB

NB

NB

1.3.2 - % aandeel dat zich wel eens onveilig voelt in de buurt

NB

NB

NB

1.3.3 - % dat in enige mate overlast heeft van buurtbewoners

NB

NB

NB

  1. Cijfers via Waarstaatjegemeente.nl zijn voor 2022 nog niet bekend.
  2. Betreft een aanpassing van "per 1.000 inwoners" naar "per 10.000 inwoners".
  3. Betreft individuele adressen, die soms meermalen worden gecontroleerd.
  4. Excl. IBS maatregelen ( bij enkele incidenten worden meerdere bestuurlijke maatregelen opgelegd, aan verschillende personen)
  5. Indicatoren zijn vervallen als verplichte indicatoren en niet meer inzichtelijk via "waarstaatjegemeente.nl".

2. Verhoogde zelfredzaamheid

2. Verhoogde zelfredzaamheid

Subdoelen

2.1 - Meer burgers nemen verantwoordelijkheid voor de eigen veiligheid

2.2 - Bedrijven en instellingen nemen meer verantwoordelijkheid voor de eigen veiligheid

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 2.1 - Burgers nemen meer verantwoordelijkheid voor eigen veiligheid

2.1.1 - Integrale veiligheidsvoorlichting aan inwoners en doelgroepgericht (bijvoorbeeld aan ouderen), o.a. via veiligheidsmarkt en gemeentedag.

Op 22 mei 2022 en 10 september 2022 zijn er veiligheidsdagen georganiseerd. Daarnaast hebben er diverse voorlichtingsrondes plaatsgevonden door met name de politie over babbeltrucs

2.1.2 - Bewust maken van inwoners en stimuleren van bewonersinitiatieven (o.a. via groepapps en deelname aan burgernet).

Het gebruik van Burgernet en buurtapps wordt tijdens de voorlichtingsacties gestimuleerd

2.1.3 - Werven van vrijwilligers en inzet van vrijwilligers (bewonersparticipatie).

Het werven van vrijwilligers is erg lastig gebleken in verband met onvoldoende animo. Voor de continuïteit is er daarom voor gekozen om ROC studenten in te zetten die worden begeleid (Samen Veilig)

Subdoel 2.2 - Bedrijven en instellingen nemen meer verantwoordelijkheid voor eigen veiligheid

2.2.1 - Stimuleren van initiatieven door bedrijven en instellingen voor de vergroting van eigen veiligheid van bedrijven, personeel en cliënten.

Via de (veiligheids-)overleggen per winkel- en bedrijfsgebied wordt een en ander gestimuleerd en vindt regelmatig voorlichting plaats. Ook via het Platform Veilig Ondernemen

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2021

Begroting
2022

Realisatie
2022

2.1.1 - Aantal geworven en ingezette vrijwilligers die in het kader van het project Samen Veilig politie en/of brandweer ondersteunen.

0

8

0 ( nu via ROC Stagiaires)

3. Naleving van wet-en regelgeving m.b.t. leefomgeving

3. Naleving van wet- en regelgeving m.b.t. leefomgeving

Subdoelen

3.1 - Naleving van wet- en regelgeving overeenkomstig jaarlijks handhavingsprogramma.

3.2 - Goede kwaliteit milieuhandhaving.

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?

Subdoel 3.1 - Naleving van wet- en regelgeving overeenkomstig jaarlijks handhavingsprogramma

3.1.1 - Jaarlijks wordt een handhavingsprogramma vastgesteld waarbij een duidelijke relatie wordt gelegd tussen beleidsdoelstellingen en de daarop gerichte handhaving.

Het college heeft een handhavingsprogramma vastgesteld en ter informatie aan de raad toegezonden

3.1.2 - Heldere communicatie over handhavingsbeleid en het jaarlijkse handhavingsprogramma.

Het handhavingsbeleid is in 2019 voor het laatst geactualiseerd. In 2022 is gestart met de actualisatie van dit beleid. Dit nieuwe beleid wordt in 2023 door het college vastgesteld. Verder wordt op diverse momenten in het jaar aandacht geschonken aan de projecten en taken uit het jaarlijkse handhavingsprogramma

3.1.3 - Handhavers zichtbaar en vaak op straat door beperking administratieve binnen-taken.

De handhavers zijn zichtbaar op straat geweest. Zo mogelijk worden er nog stappen gezet om de taken binnen te verlichten. We zijn bijna wel op het maximaal haalbare niveau in de buiten en binnen taken

Subdoel 3.2 - Goede kwaliteit milieuhandhaving

3.2.1 - Integraal toezicht door gemeente en Omgevingsdienst op inrichtingen op het gebied van milieuwetgeving, energiegebruik en drank- en horecaregelgeving.

We hebben voor zover als mogelijk integraal toezicht toegepast. De samenwerking met de Omgevingsdienst behoeft nog meer inspanning om daadwerkelijk effect te bereiken

3.2.2 - Regionale samenwerking toezichts- en handhavingstaken onderbrengen in de VTH samenwerking in regionaal verband.

n 2022 zijn op diverse gebieden op het VTH gebied in projectvormen gewerkt aan de samenwerking. Eén van de grootste projecten is de harmonisatie van de werkprocessen in het kader van de Omgevingswet

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf