3. Naar een gezonde leefomgeving

Met de pijler gezonde leefomgeving pakken we de problemen in de leefomgeving aan waar we hier en nu last van hebben. Tot de pijler gezonde leefomgeving behoren de volgende drie thema’s: Klimaatadaptatie, Luchtkwaliteit & Geluid en Schone Mobiliteit

3.A THEMA KLIMAATADAPTATIE

Wat willen we bereiken?

  • voorbereid zijn op opwarming gebouwde omgeving (hittestress), Intensere regenbuien, Langere periodes van droogte

Wat wilden we gaan doen in 2022?

  • Voortzetten operatie Steenbreek gericht op het stimuleren van ontstenen en vergroenen van privéterreinen

  • Uitvoeren gemeentelijk rioleringsplan

  • Voortzetten uitwerken en uitvoeren maatregelen op basis van de risico- en kansenkaart hittestress

  • Volledig klimaatadaptief inrichten Scheepskwartier en Vlinderbuurt, waarbij de resultaten worden gemonitord ter lering voor toekomstige projecten

  • Volledig klimaatadaptief inrichten Oranjeplantsoen bij reconstructie

  • Voortzetten met scholen in gesprek over vergroenen van hun schoolpleinen

  • Ontwikkelen GIS kaart monitoring voortgang klimaatadaptiviteit openbare ruimte als onderdeel van het Kwaliteitsplan Openbare Ruimte

  • Begeleiding onderzoek naar de mogelijkheden om Diemen Centrum volledig klimaatadaptief in te richten door studenten van de minorstudie Klimaatadaptieve Stad van de Hogeschool van Amsterdam.

Realisatie 2022 (wat hebben we ervoor gedaan?)

  • In 2022 heeft de gemeente Diemen meegedaan aan het door Steenbreek georganiseerde Nederlands Kampioenschap tegelwippen. Diemen (45e plaats van in totaal 80 deelnemende kleine gemeenten met 1.980 verwijderde tegels, oftewel 64 verwijderde tegels per 1.000 inwoners) verloor daarbij van uitdagende stad Zaanstad (20e plaats van in totaal 21 deelnemende grote gemeenten met 11.165 verwijderde tegels, oftewel 71 verwijderde tegels per 1.000 inwoners).

  • Er zijn in 2022 verkennende gesprekken gestart met basisschool De Ark en kinderdagverblijf Pino over de vergroening van hun pleinen. De vervolggesprekken zullen in 2023 plaatsvinden.

  • De herinrichtingen uit het Programma groot onderhoud zijn uitgevoerd volgens het beleid uit het Gemeentelijk Rioleringsplan. Onder andere de grootschalige werkzaamheden in in Centrum west zijn uitgevoerd, het Jaagpad is vergroend en de werkzaamheden in de Schoolstraat zijn afgerond.

  • Het opstellen van het Programma Klimaatadaptatie is opgestart, welke het Gemeentelijk Rioleringplan zal vervangen. Het beperken van wateroverlast bij hevige neerslag, het terugdringen van droogte en het beperken van hittestress zijn onderdeel van het Programma.

  • De voorbereiding van de herinrichting Scheepskwartier en Vlinderbuurt en de herinrichting Oranjeplantsoen zijn in 2022 vervolgd. Het proces in het Scheepskwartier en de Vlindertuin is hierbij gemonitord en de benodigde hittemetingen zijn uitgevoerd.

  • Het Watergebiedsplan Diemerpolder, opgesteld in samenwerking met het waterschap, is in 2022 afgerond. Het verlagen van het waterpeil in de Oosterringvaart is vastgelegd in het Watergebiedsplan.

Monitoring

Wat

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Begroot 2022

Realisatie 2022

GIS kaart voortgang klimaatadaptiviteit openbare ruimte

Ontwikkelen GIS kaart staat gepland voor 2023. Mogelijk als onderdeel van het Programma Klimaatadaptatie.

3.B) THEMA LUCHTKWALITEIT & GELUID

Wat willen we bereiken?

  • Een gezonde leefomgeving met een schone luchtkwaliteit en lage geluidbelasting

Wat wilden we gaan doen in 2022?

  • Voortzetten lobby verlagen maximumsnelheid Rijkswegen

  • Voortzetten bewustwordingscampagne nadelen stoken en beperken overlast

  • Uitvoering actieplan geluid bij gemeentelijke wegen en onderhoud

  • Opstellen nieuw actieplan geluid (5 jaarlijks; actualisatie in 2022)

  • Voortzetten jaarlijkse meting luchtkwaliteit in samenwerking met de GGD (in 2021 gestart)

  • Oriënteren op deelname aan Schone Lucht Akkoord

  • In samenwerking met de GGD uitzoeken of fijnstofvangers in openbare gebouwen (scholen) effectief kan zijn.

Realisatie 2022 (wat hebben we ervoor gedaan?)

  • Op 4 maart 2022 hebben de gemeenten Diemen, Amstelveen en Ouder-Amstel een brief gestuurd naar de minister van Verkeer & Waterstaat met een oproep om de maximumsnelheid op de autosnelwegen in rijksbeheer in en rond de gemeenten Diemen, Amstelveen en Ouder-Amstel (A1, A2, A9, A10) te verlagen van 100 naar 80 kilometer per uur. Op 7 juni 2022 heeft de minister een reactiebrief gestuurd waarin hij aangeeft niet voornemens te zijn de maximumsnelheid op deze wegen te verlagen.

  • In het najaar van 2022 heeft de gemeente weer een bewustwordingscampagne over de nadelen van stoken en het beperken van overlast gevoerd via social media.

  • Conform het Actieplan omgevingslawaai zijn de stenen bij de herbestrating van Centrum West en de Vogelweide in geluidreducerend keeperverband gelegd. De hoofdwegen Rietzangerweg en Tureluurweg van de Vogelweide zijn daarbij tevens voorzien van fluisterstille stenen.

  • In opdracht van de gemeente is de GGD in 2021 gestart met het jaarlijks meten van de luchtkwaliteit in Diemen. Ook in 2022 zijn metingen uitgevoerd. De GGD publiceert de resultaten van de metingen elke twee maanden op de website van Luchtmeetnet en op deze kaart van gemeente Amsterdam

  • In 2022 is de nieuwe Geluidbelastingskaart voor Diemen opgesteld en gepubliceerd (dit moet 5 jaarlijks gebeuren vanuit Europese regelgeving). In vervolg daarop wordt in 2023 gestart met het maken van een nieuw actieplan geluid. Deze moet uiterlijk medio 2024 gereed zijn.

  • De gemeente Diemen heeft zich in juli 2022 aangesloten bij het nationale Schone Luchtakkoord. In aansluiting daarop wordt momenteel gewerkt aan een actieplan.

Monitoring

Wat

Wanneer

meting luchtkwaliteit

Jaarlijks (ingaande 2021)

5 jaarlijkse opstellen geluidbelastingskaarten

Geluidsbelastingskaart is in 2022 geactualiseerd; volgende actualisatie is in 2026

3.C) THEMA SCHONE MOBILITEIT

Wat willen we bereiken?

  • Uitstootvrij regionaal OV-systeem in 2030

  • Overige regionale mobiliteitssystemen uitstootvrij in 2050

  • Aantrekkelijke fiets- en wandelroutes

Wat wilden we gaan doen in 2022?

  • Bijplaatsen laadpalen in Diemen (conform beleidsnotitie opladen elektrische voertuigen)

  • Uitbreiden aantal zero emissie bussen door GVB

  • Verbeteren zwakke schakels in (regionaal) fietsnetwerk: maatregelen basis van de uitkomsten van de onderzoeken voor plantage de Sniep en station Diemen Zuid

  • Hanteren lage parkeernormen en aanleg voldoende fietsparkeerplaatsen conform parkeernormnota

  • Voortzetten regionale samenwerking Green Deal zero Emission stadslogistiek

  • Deelname aan regionaal mobiliteitsprogramma (onderdeel nationaal klimaatakkoord)

  • In samenwerking met MRA-e programma onderzoeken van mogelijkheden plaatsing laadvoorzieningen van alleen op aanvraag naar pro actief op basis van geografische gegevens bezetting/gebruik en deelmobiliteit

  • Uitbreiden en monitoren van het aanbod van elektrische deelmobiliteit

Realisatie 2022 (wat hebben we ervoor gedaan?)

  • op basis van de Beleidsnotitie opladen elektrische voertuigen uit 2019 zijn in 2022 18 extra laadpalen met in totaal 36 laadpunten aan de openbare ruimt toegevoegd, deze laadpalen staat verspreid door de gehele kern van Diemen. Het totaal per 31 december 2022 komt daarmee op 89 laadpalen met 176 laadpunten en 140 gereserveerde parkeerplaatsen. Daarnaast zijn er nog 27 laadpalen, met 54 laadpunten in voorbereiding.

  • Op dit moment is ongeveer 50% van het busvervoer in de Vervoerregio emissievrij. Dit moet in 2025 naar 95% en uiteindelijk naar 100% in 2030. Het behalen van deze doelen staat momenteel onder druk als gevolg van de negatieve ontwikkelingen door Corona. De Vervoerregio gaat daarom extra investeren in zero emissiebussen en de bijbehorende laadinfrastructuur

  • In samenwerking met de Vervoerregio Amsterdam is gewerkt aan het opstellen van een Uitvoeringsprogramma MRA Doorfietsroutes, hierin zitten ook diverse projecten voor de gemeente Diemen (zoals langs de Provincialeweg naar het Diemerbos en langs het Amsterdam Rijnkanaal).

  • Ter verbetering van het fietsnetwerk is een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar een nieuwe fietsverbinding tussen Plantage de Sniep en station Diemen Zuid.

  • Bij ruimtelijke ontwikkelingen worden de (fiets)parkeernormen uit de Nota parkeernormen gehanteerd.

  • De Vervoerregio is trekker van de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek. Door de Vervoerregio Amsterdam is deze Green Deal in 2022 verder uitgewerkt tot Regionale Uitvoeringsagenda Logistiek (RUAS). Vanuit deze Green Deal zijn er in 2022 geen ontwikkelingen in Diemen geweest.

  • De regioraad van de Vervoersregio heeft het Regionaal Mobiliteitsprogramma in juli 2021 vastgesteld. In 2022 waren er geen ontwikkelingen vanuit het Regionale Mobiliteitsprogramma in de gemeente Diemen.

Monitoring

Wat

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Begroot 2022

Realisatie 2022

Aantal laadpalen

47 laadpalen

93 laadpunten

71 laadpalen

140 laadpunten

100 laadpalen

200 laadpunten

89 laadpalen

176 laadpunten

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf