Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

1. Het tegengaan van armoede

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

1.1 - Kinderen worden niet buitengesloten van deelname aan maatschappelijke activiteiten vanwege geldgebrek

1.2 - Burgers weten welke financiële regelingen de gemeente heeft en maken hier gebruik van

1.3 - Ondersteuning bij het voorkomen en oplossen van schulden

1.4 - We garanderen iedereen die het nodig heeft tijdig een bestaansminimum

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 1.1 - Kinderen worden niet buitengesloten van deelname aan maatschappelijke activiteiten vanwege geldgebrek

1.1.1 - Stimuleren van het gebruik van de participatieregeling door actieve voorlichting via onder andere het maatschappelijk middenveld, participatiecoaches en de website.

De participatieregeling voor kinderen ("Doe mee" regeling) wordt ambtshalve toegekend aan ouders met een bijstandsuitkering. Daarnaast wordt de regeling bij andere minima onder de aandacht gebracht door de participatiecoaches en het maatschappelijk middenveld. Ook is er in de lokale media aandacht aan besteed.

Ook wordt deelname aan sportieve of culturele activiteiten via Jeugdfonds Sport en Cultuur gestimuleerd door daar voorlichting over te geven.

Subdoel 1.2 - Burgers weten welke financiële regelingen de gemeente heeft en maken hier gebruik van

1.2.1 - Stimuleren van het gebruik van de minima regelingen door actieve voorlichting via o.a. het maatschappelijk middenveld, participatiecoaches en de website.

Via de gemeentepagina in de krant en de sociale media van de gemeente zijn de minimaregelingen onder de aandacht gebracht.

In verband met de prijsstijgingen is sinds het najaar extra aandacht besteed aan de eenmalige energietoeslag, Geldfit, Startpunt Geldzaken en budgetgesprekken.

Subdoel 1.3 - Voorkomen en oplossen van schulden

1.3.1 - Organiseren van workshops “ondersteuning thuisadministratie” ter preventie van schulden.

Maandelijks wordt door de MaDi de post sorteergroep georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomsten worden inwoners van Diemen die daar behoefte aan hebben geleerd hun (financiële) administratie te ordenen. Daarnaast geeft Humanitas ondersteuning bij de thuisadministratie.

1.3.2 - Inzetten van budgetbeheer.

In 2022 hebben 34 inwoners gebruik gemaakt van budgetbeheer. Het gaat om financieel kwetsbare inwoners. Door de inzet van budgetbeheer worden schulden voorkomen (preventie) of ontstaat een stabiele financiële situatie waardoor schuldhulpverlening mogelijk wordt.

Subdoel 1.4 - Wij garanderen iedereen die er recht op heeft tijdig een bestaansminimum

1.4.1 - Uitkeringsgerechtigde ontvangt zijn uitkering of voorschot binnen vier weken na zijn aanvraag.

Als de termijn van vier weken wordt overschreden en het aannemelijk is dat er recht op bijstand bestaat wordt op verzoek van een uitkeringsgerechtigde een voorschot betaald. Dit komt slechts enkele keren per jaar voor.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2021

Begroting
2022

Realisatie
2022

1.1.1 - % van de huishoudens met kinderen in de bijstand maakt gebruik van de "Doe mee" regeling.

70%

90%

55%

1.2.1 - % van de huishoudens in de bijstand maakt gebruik van voorzieningen bijzondere bijstand.

78%

80%

76%1

1.4.1 - Maximale doorlooptijd van de aanvraag levensonderhoud in dagen.

20

28

29

  1. Exclusief (ambtshalve) energietoeslag

2. Een preventief en straffend fraudebeleid

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

2.1 - Het voorkomen van misbruik van bijstandsuitkeringen

2.2 - Het straffen van misbruik van bijstandsuitkeringen

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 2.1 - Het voorkomen van misbruik

2.1.1 - Voorlichting bij de intake door middel van het uitreiken van een handboek met rechten en plichten.

Aan iedereen die een bijstandsuitkering krijgt, wordt het handboek met rechten, plichten en informatie verstrekt. Dit handboek wordt in een persoonlijk intakegesprek toegelicht

2.1.2 - Geven van voorlichtingsbijeenkomsten voor uitkeringsgerechtigden over de rechten en plichten.

Er worden uitsluitend individuele gesprekken gevoerd om mensen te informeren over rechten en plichten. Bij het geven van groepsvoorlichting is de privacy van uitkeringsgerechtigden in het geding. De praktijk laat ook zien dat de situaties van mensen te veel verschillen om groepsgewijze informatie te verstrekken

Subdoel 2.2 - Het straffen van misbruik

2.2.1 - Controleren op de rechtmatigheid van de uitkering door middel van onder andere een huisbezoek.

Er vindt zorgvuldige screening plaats tijdens het aanvraagproces. De rechtmatigheid en de naleving van verplichtingen wordt daarnaast gecontroleerd door middel van periodieke en signaalgestuurde onderzoeken. Bij twijfel of onduidelijkheid over de woonsituatie wordt een huisbezoek afgelegd

2.2.3 - Opleggen van boetes wanneer fraude wordt geconstateerd.

Bij schending van de inlichtingenplicht wordt een boeteonderzoek gedaan. Bij de beoordeling van de boete wordt rekening gehouden met de mate van verwijtbaarheid, de hoogte van de benadeling, en de financiële draagkracht. Er wordt terughoudend omgegaan met het opleggen van boetes. Het moet voldoende duidelijk zijn dat het gaat om fraude en niet om een vergissing of onwetendheid van de betrokkene

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf