Capaciteit/formatie

Projectmanagers

De ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente Diemen vinden veelal plaats in een complex speelveld met meerdere partijen en belangen, politieke en maatschappelijke gevoeligheid, grote financiële consequenties en risico's en ingewikkelde vraagstukken. Dergelijke (gebieds)ontwikkelingen of herontwikkelopgaven vragen om een projectmatige aanpak met een projectmanager die vanuit het Team Projecten de regie voert over dergelijke projecten.

De Projectmatig Werken-aanpak van Diemen heeft zich dit jaar bewezen bij diverse projecten binnen het fysieke domein. De verwachting is dat het aantal projecten de komende jaren verder toeneemt en dat de projecten diverser en complexer van aard worden. De vacature voor een extra projectmanager is vorig jaar ingevuld door inhuur van een ervaren projectmanager voor 3 dagen per week. Op dit moment is de vacature extern geplaatst en wordt er actief gewerfd voor de aanname van een vaste medewerker. Hiermee wordt gezorgd voor meer continuïteit, stabiliteit en behoud van kennis binnen het team. Daar waar nodig worden pieken dan wel projecten, waarvoor specifieke kennis benodigd is, opgevangen door de inhuur van een tijdelijke projectmanager.

De kosten van de projectmanagers worden toegerekend aan de desbetreffende grondexploitaties, facilitaire projecten en/ of investeringsprojecten.

Grondzaken

Op basis van de capaciteitsberekeningen is er een duidelijk tekort aan uren te zien voor de werkzaamheden op het gebied van planeconomie en grondzaken. Wegens het vertrek van een vaste planeconoom/ beleidsadviseur grondzaken in het vierde kwartaal van 2022 is er een vacature, die tijdelijk wordt ingevuld door externe inhuur (voor 3 dagen). De inhuur van een grondzaken-jurist voor 2 dagen per week wordt gecontinueerd. Na invulling van de vacature voor planeconoom / beleidsadviseur grondzaken wordt bekeken of de inhuur van de grondzaken-jurist op structurele wijze door middel van een interne functie wordt ingevuld of dat een flexibele functie op basis van inhuur wenselijk blijft.

Budget projecten ruimtelijke ordening (RO)

In 2022 was € 100.000 extra begroot om de benodigde extra capaciteit voor de ruimtelijke ordeningen projecten en procedures bij Team Ruimtelijk Beleid te blijven oppakken. De piekbelasting werd onder meer veroorzaakt door de voorbereiding op de Omgevingswet. Dit budget is in 2022 ingezet. We startten het jaar met drie interim-medewerkers, vanaf februari waren dit er nog twee en sinds oktober is er nog één extra RO adviseur werkzaam. In 2022 is ook een nieuwe vaste medewerker geworven als vervanging voor een collega die met pensioen is gegaan na een langdurige ziekteperiode.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf