Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen betreft de middelen en de mogelijkheden waarover de gemeente kan beschikken om niet begrote kosten te dekken. Ook hierbij is net als bij de risico's, onderscheid te maken in incidenteel en structureel weerstandsvermogen.
Incidentele weerstandsvermogen
Algemene reserve;
Risicoreserve;
Reserve Grondzaken;
Voorziening Grondzaken;
Begrotings- / rekeningresultaat.
Algemene reserve
Voor de berekening van het weerstandsvermogen hebben we de stand van de Algemene reserve op 31 december 2022 aangehouden.
Risicoreserve
De gemeente Diemen heeft een deel van de Algemene Reserve, € 5 miljoen, apart gezet voor het opvangen van incidentele risico's.
Reserve en Voorziening Grondzaken
Bij vaststelling van de Jaarrekening 2016 zijn de Reserve en Voorziening Grondzaken geïntroduceerd. Met de Reserve worden de opbrengsten en afwaardering van gronden verrekend. Ook wordt de Reserve Grondzaken in eerste instantie gebruikt om de Voorziening Grondzaken op peil te brengen. In de voorziening wordt het verwachte tekort van grondexploitaties gestort.
Begrotings- / rekeningresultaat
Bij de berekening van het weerstandsvermogen wordt het verwachte begrotingssaldo dan wel het werkelijke rekeningsaldo meegenomen.
Structureel weerstandsvermogen
Onbenutte belasting capaciteit (OZB, precario);
Stelpost onvoorzien.
Onbenutte belastingcapaciteit
De onbenutte belastingcapaciteit is de ruimte die nog mogelijk is voor een tariefsverhoging OZB alvorens men toe kan treden als artikel 12 gemeenten. Men wordt artikel 12 gemeente wanneer een gemeente de eigen financiële huishouding niet meer rond krijgt en een beroep moet doen op extra gelden. Een gemeente wordt als het ware onder curatele gesteld.
Op basis van het landelijke gemiddelde OZB-percentage van de WOZ-waarde is het percentage van de WOZ-waarde voor toelating tot artikel 12 van de Financiële verhoudingswet voor het jaar 2020 vastgesteld op 0,1800%.
Onbenutte belastingcapaciteit | WOZ-waarde | Tarief | Tarief | Verschil | Onbenut |
---|---|---|---|---|---|
Woningen - eigenaren | 5.828.587.000 | 0,0720% | 0,1800% | 0,1080% | 6.294.874 |
Niet-woningen - eigenaar | 821.436.000 | 0,2625% | 0,1800% | -0,0825% | -677.685 |
Niet-woningen - gebruiker | 698.220.600 | 0,2494% | 0,1800% | -0,0694% | -484.565 |
Totaal onbenutte belastingcapaciteit | 5.132.624 |
Stelpost onvoorzien
Het budget voor onvoorzien is gebaseerd op het aantal inwoners. Per saldo houden we in de begroting rekening met € 2,- per inwoner. In de begroting 2022 was € 60.000 geraamd. De stelpost is niet ingezet dus in de 4e kwrtaalbrief 2022 afgeraamd naar € 0.
Berekening weerstandsvermogen
Weerstandsvermogen | ||||
---|---|---|---|---|
Weerstandsvermogen incidenteel | 31-12-2021 | 31-12-2022 | ||
Algemene reserve, algemene dekkingsmiddelen | 13.080 | 14.902 | ||
Risicoreserve | 4.615 | 4.615 | ||
Reserve grondzaken | 9.954 | 9.147 | ||
Verwacht resultaat | 1.983 | 8.253 | ||
Totaal Weerstandsvermogen incidenteel | 29.632 | 36.917 | ||
Weerstandsvermogen structureel | 31-12-2021 | 31-12-2022 | ||
Onbenutte belastingcapaciteit | 4.757 | 5.133 | ||
Stelpost onvoorzien | - | - | ||
Totaal Weerstandsvermogen Structureel | 4.757 | 5.133 |